Real fastighetssystem — Plustjänster

Digital signering

Digital signering är en plustjänst i Real fastighetssystem som spar en hel del tid. Du kan enkelt mejla hyresavtal för signering via Kivra som är kopplat till Real. Antingen kan du använda de avtal du redan har, ta hjälp av Reals avtalsmallar eller av Fastighetsägarnas avtal via vår integration med dem.

Så här ser flödet ut för digital signering steg för steg:

  1. Välj vilka som ska signera kontraktet – hyresgästen, medlemmen, styrelsen, förvaltaren eller ägaren.
  2. Skicka ett mejl till de som är berörda och be dem logga in på Kivra för att läsa igenom avtalet. Är de nöjda kan de godkänna direkt med hjälp av bank-ID. Observera att den som ska signera inte behöver vara kund hos Kivra.
  3. Om du vill kan du kan ha bevakning på avtalssigneringen i Real och följa när avtalen signeras.
  4. Signerade avtal hamnar alltid på rätt plats i Real fastighetssystem, de är alltså kopplade till den uthyrning eller kontrakt som ni har upprättat i Real.
  5. När samtliga berörda parter har signerat ett avtal, skickas ett mejl från Kivra som bekräftar att alla nu har skrivit på.
  6. Du kan när som helst ladda ned det signerade avtalet från Real inklusive Kivra-loggar och verifikationer.

Om ni använder Portalen, kan hyresgästen logga in och ta del av sina signerade avtal där. Detsamma gäller förvaltare, styrelsemedlemmar och boende i bostadsrättsföreningar som har inloggning till Portalen.

Undrar du över något kring digital signering?

Hör bara av dig till oss, så reder vi ut begreppen!