Stefan Johansson, vd på Real fastighetssystem

Ny standard för bankbetalningar – detta gäller för dig

Från och med 2026 inför bankerna en ny struktur för betalningar. Vad bör man som fastighetsägare och förvaltare tänka på för att övergången till ska så smidigt som möjligt. Stefan Johansson, VD på Real Fastighetssystem reder ut begreppen.

Bankgiro-systemet lanserades redan i slutet av 1950-talet och var på sätt och vis en konkurrent till det ännu äldre Postgirot. Bankgiro-systemet fungerar som mellanstation för utbetalningar – förenklat uttryckt på liknande sätt som en grossist inom varuhandeln. Även om bankgirot fungerar, är strukturen ålderdomlig i grunden och kommer nu att ersättas med ett modernare system.

Vilka är det främsta fördelarna med det nya systemet?
– Det nya systemet är både stabilare och snabbare, säger Stefan. Betalningar kommer att ske konto till konto tio gånger om dagen (att jämföra dagens fyra gånger). Dessutom blir det möjligt att skicka mer information i betalningarna – som till exempel fakturanummer och referenser.

Finns det några nackdelar?
– I grunden går vi över till ett system som kommer att fungera bättre, säger Stefan. Men som fastighetsägare och förvaltare behöver man ändå se över sina rutiner och system. Exempelvis försvinner samtidigt de gamla BG Max-filerna när vi inför den nya standardiserade filformatet ISO 20022, som är en internationell standard.
– En sak som vissa förvaltare nog kommer att uppleva som en försämring är att möjligheten att sammanfoga betalningar från olika banker, på samma ställe, försvinner. När det nya systemet är infört kommer man som förvaltare att behöva avtal med samtliga banker som man gör transaktioner med.

Vilka är dina bästa tips till fastighetsägare och förvaltare?
– Se till att du har ett affärssystem som kan hantera den nya standarden ISO 20022.
Säkerställ även att du har ett fastighetssystem som kan hantera ISO 20022. Har du ett modernt fastighetssystem som är fullt ut integrerat med bankerna kommer övergången till det nya systemet att flyta smidigt.
Genomför gärna tester i god till tillsammans med din bank.
Överföringen sker i flera etapper med start januari 2026 – håll koll på tidsplanen.

Viktiga datum

Januari 2026
Bankerna börjar ansluta till nya produkter/infrastruktur och flyttar sina betalflöden från dagens Bankgirot-lösningar under 2026. Målet är att migrationen (exklusive Autogiro och e-faktura) ska vara klar innan året är slut.

Löpande under året
Övergång till ISO 20022 som innebär att betalningsfiler och meddelanden följer det nya ISO 20022 XML-standarden. Konton, filöverföringar och filformat måste uppdateras. Läs information för vad som gäller för din bank.

September – oktober
Värdeavier (kontantutbetalningar) upphör under denna period.

Slutet av 2026
Avveckling av vissa Bankgiro-tjänster. Kontakta din bank för exakt datum.